fbpx

„Nie mogę schudnąć, mam wolny metabolizm” – czym jest TENDENCJA do TYCIA?

0

Wolny metabolizm jest jedną z najczęstszych przyczyn tego, że nie możemy schudnąć. Wbrew pozorom, każdy może przyspieszyć swój metabolizm. W dzisiejszym wpisie pokażę Wam jak działa metabolizm, oraz wskażę najczęstsze przyczyny jego zwalniania. Zapraszam!

Wolny metabolizm to problem bardzo wielu osób. Wbrew powszechnej opinii to, jak szybko spalamy kalorie i jaką mamy tendencję do tycia zależy w dużej mierze od nas samych (genetyka nie ma na to zbyt dużego wpływu). Duży wpływ na prędkość metabolizmu i tendencję do tycia mają przyzwyczajenia, które wynosimy z domu (właśnie dlatego dzieci osób otyłych narażone są na otyłość). Nie ma się jednak czym martwić! Przyzwyczajenia, jak i tempo metabolizmu można zmienić w każdym momencie! Wystarczy chęć zmian i odrobina samodyscypliny :)

Czym jest metabolizm?

Metabolizm to wszystkie reakcje chemiczne zachodzące w komórkach naszego ciała, umożliwiające realizację zadań organizmu (np oddychanie, trawienie, ruch).

Procesy metabolizmu potrzebują określonej ilości energii do prawidłowego działania. Jeśli dostarczysz im zbyt mało energii, będą jej szukać w innych źródłach (np w rozkładzie tkanek tłuszczowych), a jednocześnie stopniowo zmniejszać tempo metabolizmu (by nie zużywać energii ponad miarę).

Suma energii potrzebnej do wykonania wszystkich procesów metabolicznych określa tempo Twojego metabolizmu. Dla uproszczenia możemy podzielić procesy metaboliczne na trzy grupy:

tempo przemiany materii#1 Podstawowa przemiana materii (BMR):
BMR to zbiór podstawowych procesów organizmu, które wykonywane są niezależnie od tego co robisz. Ilość energii potrzebna do wykonania procesów BMR uzależniona jest tylko od masy Twojego ciała (to czy jesteś aktywny fizycznie, czy nie, oraz co jesz nie ma nią żadnego wpływu).

Osoba aktywna fizycznie ważąca 80 kg zużyje na procesy BMR tyle samo energii, co osoba ważąca tyle samo i leżąca cały dzień na kanapie.

#2 Trawienie pokarmów (TEF)
Jak sama nazwa wskazuje, TEF to zbiór procesów organizmu związanych z trawieniem kalorii, zamianą kalorii w energię oraz dostarczaniem energii w odpowiednie miejsca (lub zamianą jej w tłuszcz).

W odróżnieniu od podstawowej przemiany materii (BMR), ilość energii potrzebna do wykonania procesów TEF uzależniona jest od tego co, oraz jak jesz. Jeśli jesz nieregularnie, zdarzają Ci się głodówki, a Twoja dieta jest uboga w białko, procesy TEF będą działały niesprawnie.

#3 Aktywność (EAT/NEAT)
Za pomocą procesów metabolicznych związanych z aktywnością możesz najłatwiej manipulować tempem przemiany materii. Procesy aktywności dzielimy na dwie podgrupy: EAT, czyli procesy związane z aktywnością fizyczną (np bieganie, ćwiczenia na siłowni lub w domu), oraz NEAT, czyli procesy związane z codzienną aktywnością (chodzenie, praca, obowiązki domowe).

Wbrew pozorom to nie EAT, czyli aktywność podczas ćwiczeń, ale NEAT, czyli codzienna aktywność ma największy wpływ na Twój metabolizm. Zatem jeśli masz tendencję do tycia, najpierw zwróć uwagę na to, czy nie leżysz cały dzień na kanapie, lub nie siedzisz przed komputerem.

Dlaczego wolny metabolizm zwiększa tendencje do tycia?

Jeśli masz wolny metabolizm, Twoje zapotrzebowanie kaloryczne jest mniejsze. Oznacza to, że by utrzymać swoją wagę musisz zjadać mniej, niż osoba o szybszym metabolizmie, a dodatkowo trudniej jest Ci gubić kilogramy.

Przyczyną spowolnionego metabolizmu może być niewłaściwe odżywianie (wpływa to na procesy TEF – związane z trawieniem), brak aktywności fizycznej (zarówno z grupy EAT, jak i NEAT), lub jedno i drugie. Jeśli chcesz przyspieszyć swój metabolizm pamiętaj, by najpierw zlokalizować przyczynę jego spowolnienia, a następnie ją zlikwidować. Jeśli przyczyną wolnego metabolizmu jest złe odżywianie, zwiększenie aktywności nie da oczekiwanych rezultatów.

mam tendencję do tycia

Jak przyspieszyć metabolizm spowolniony brakiem aktywności?

Jeśli wolny metabolizm jest skutkiem braku aktywności fizycznej, sprawa jest dosyć prosta (chodź w praktyce mogą pojawić się kłopoty z motywacją). Gdy Twój tryb życia nie jest zbyt aktywny, masz siedzącą pracę i niewiele obowiązków domowych, zacznij to zmieniać. Zamiast jeździć windą, idź schodami. Zamiast jeździć samochodem czy autobusem, wsiądź na rower. Od czasu do czasu wyjdź na spacer i zacznij organizować czas wolny tak, by nie siedzieć bezczynnie w jednym miejscu. O tym ile kalorii spalają codzienne zajęcia napisałem więcej w tym wpisie >>.

Jeśli jesteś osobą która nie narzeka na brak ruchu, zacznij regularne treningi. Możesz zapisać się na siłownie, zajęcia fitness, zacząć biegać lub ćwiczyć w domu. Więcej propozycji dotyczących ćwiczeń znajdziesz na naszej stronie w dziale FITNESS >>.

Jak przyspieszyć metabolizm spowolniony złym odżywianiem?

Odżywianie ma duży wpływ na tempo metabolizmu. Łatwo spowolnić metabolizm poddając się popularnym głodówkom. Gdy dostarczamy do organizmu mniej kalorii, niż jest potrzebne do funkcjonowania brakująca energia pozyskiwana jest z tłuszczu, lecz jednocześnie metabolizm zaczyna zwalniać (by nie tracić zbyt dużo „zapasów” energii. Gdy deficyt jest zbyt duży, metabolizm zwalnia bardzo szybko, przez co odchudzanie nie wychodzi.

By przyspieszyć metabolizm spowolniony złym odżywianiem należy jeść często, lecz w niewielkich ilościach. Jedz 5-6 regularnych posiłków dziennie (co 2-3 godziny). Dodatkowo staraj się zawrzeć w swojej diecie produkty bogate w białko, oraz węglowodany złożone. Pamiętaj o tym, by z rana jeść dużo produktów zawierających węglowodany złożone, natomiast a 6 godzin przed snem ograniczać je (kolacja powinna składać się głównie z białek i tłuszczy). Więcej o tym co jeść na śniadanie, oraz co jeść przed snem napisałem w innych wpisach.

Pomoc w odchudzaniu:

Odchudzanie jest złożonym procesem, a na jego efekty ma wpływ wiele czynników. Jeśli czujesz, że gubisz się w tych wszystkich sposobach i zasadach, nie przejmuj się – poznanie ich wszystkich wymaga czasu. Najważniejszą rzeczą w odchudzaniu jest jedzenie odpowiedniej ilości kalorii (bez tego nie zobaczysz większych efektów, nawet gdy zastosujesz się do pozostałych zasad). W wyznaczaniu zapotrzebowania kalorycznego i codziennym ich zliczaniu niezwykle pomocny jest Dziennik kalorii, czyli aplikacja dietetyczna stworzona z myślą o odchudzaniu.

Pamiętaj, że zawsze możesz zamówić u nas dietę odchudzającą, którą nasz dietetyk ułoży specjalnie dla Ciebie. Trzymając się jadłospisów które otrzymasz będziesz miał pewność, że osiągniesz wymarzoną wagę. Możesz także skorzystać z indywidualnej opieki dietetycznej, by przez cały czas mieć nad sobą mentora, który poprowadzi Cię do wymarzonej sylwetki. Całą naszą ofertę dietetyczną znajdziesz tutaj >>.

Nie zapomnij udostępnić dzisiejszego wpisu znajomym, którzy wciąż tłumaczą swoje lenistwo wymówkami typu „mam tendencje do tycia”. Koniecznie polub też naszą stronę na facebooku, by nie przegapić kolejnych ciekawych wpisów! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.