fbpx

Jak smażyć, by potrawy były lekkie i zdrowe?

0

Smażenie  jest zazwyczaj kojarzone z potrawami niezdrowymi, ciężkostrawnymi i kalorycznymi. Istnieje jednak kilka metod, które sprawiają, że potrawy smażone mogą być zarówno smaczne, dietetyczne, jak i zdrowe.

Techniki obróbki kulinarnej
Spośród wielu technik kulinarnych najpopularniejsze są: gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie, blanszowanie, grillowanie oraz smażenie. W odżywianiu dietetycznym szczególnie zaleca się wybór takich technik obróbki kulinarnej, które są lekkostrawne oraz nie zwiększają wartości energetycznej posiłków (czyli: gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie i grillowanie). Okazuje się jednak, że to właśnie potrawy smażone smakują nam najbardziej, a wyeliminowanie ich ze swojej diety nie należy do rzeczy łatwych (sama miałam z tym problem). Poniżej prezentuję kilka sposobów, dzięki którym smażenie stanie się zdrowsze i bardziej dietetyczne :)

Jak smażyć, by potrawy były lekkie i zdrowe?
Smażenie jest procesem obróbki termicznej produktu zachodzącym przy udziale tłuszczu. Możliwe jest również smażenie bez tłuszczu, na specjalnie przeznaczonych do tego patelniach teflonowych lub ceramicznych – potrawy przygotowywane w ten sposób są zdrowsze, jednak tracą część smaku. Najbardziej popularne jest smażenie w tłuszczu (najczęściej oleju rzepakowym lub oliwie z oliwek), co nie jest wskazane ani dla naszego zdrowia, ani dla sylwetki. Smażenie w tłuszczu może być zdrowe, a produkty smażone mogą być lekkie. By tak było trzeba się jednak trzymać kilku reguł (o których niestety niewiele osób wie):

  • Smażyć należy WYŁĄCZNIE na oleju kokosowym, bądź na smalcu

Większość osób smaży na oleju rzepakowym. Ci, którzy starają się dbać o swoje zdrowie i sylwetkę wybierają zazwyczaj oliwę, lecz i to nie jest dobry wybór. Oliwa z oliwek doskonale nadaje się do sosów i sałatek, jednak ma zbyt niską temperaturę dymienia, by używać jej do smażenia (temperatura dymienia to temperatura, w której olej bądź tłuszcz zaczyna rozpadać się na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe, tracąc przy tym WSZYSTKIE wartości odżywcze).

Tłuszcze o wysokiej temperaturze dymienia to olej kokosowy i smalec i to właśnie na nich należy smażyć, jeśli zależy nam na zdrowiu oraz szczupłej sylwetce. Dodatkowo nierafinowany, tłoczony na zimno olej kokosowy wspomaga odchudzanie, opóźnia proces starzenia się, zwiększa koncentrację, podnosi odporność oraz przyczynia się do poprawy poziomu cholesterolu we krwi.

Wskazówka: wybierając olej kokosowy zwróć uwagę, by był on nierafinowany oraz tłoczony na zimno (wiele olei kokosowych dostępnych w marketach nie spełnia tych warunków, przez co nie posiadają one zdrowotnych właściwości, które opisałam powyżej). Olej kokosowy który polecam i sama używam możesz zamówić tutaj >>.

  • Smażyć należy jedynie bez panierki

Smażąc mięso (a ostatnio spotkałam się nawet z przygotowanymi w ten sposób warzywami) często maczamy je w jajku, następnie obtaczamy w panierce i dopiero wrzucamy na patelnię – to POWAŻNY BŁĄD. Nawet smażąc na niewielkiej ilości tłuszczu panierka błyskawicznie chłonie go, przez co nasza potrawa staje się momentalnie dużo bardziej kaloryczna.

Jeśli chcemy, by nasze dania były lekkie, nie powodowały tycia i mogły być jedzone nawet podczas diety należy unikać smażenia panierowanego mięsa (a także innych produktów w panierce).

  • Ilość tłuszczu na patelni jest niezwykle ważna

Jeśli chcemy, by potrawy przez nas smażone były zdrowe i dietetyczne, musimy zapomnieć o zalewaniu patelni tłuszczem (nie mówiąc już o smażeniu w głębokim tłuszczu). Jeśli naszym celem jest jedynie uzyskanie zdrowego dania wystarczy, że dobierzemy odpowiedni tłuszcz (olej kokosowy lub smalec), oraz zadbamy o jego niewielką ilość na patelni.

Jeśli chcemy, by nasze danie było również dietetyczne, należy wliczyć dodany tłuszcz do wartości kalorycznej posiłku (dodając na patelnię 5g oleju kokosowego musimy wliczyć go również w bilans kaloryczny dania). Oto przykład:

olej kokosowy do smazenia

Wskazówka: Jeśli zależy Ci na modelowaniu sylwetki, gubieniu kilogramów i spalaniu tłuszczu warto jeść dietetycznie – licząc kalorie. Ja używam aplikacji dietetycznej Dziennik kalorii (widocznej powyżej), która zlicza wszystkie zjedzone przeze mnie kalorie i makroskładniki (oraz pokazuje, ile jeszcze mogę zjeść). Jeśli chcesz schudnąć, szczerze Ci ją polecam :) Aplikację możesz założyć tutaj >>.

Dowiedz się więcej o Dzienniku kalorii »

  • Warto smażyć na mocno rozgrzanej patelni

Smażenie na mocno rozgrzanej patelni zmniejsza czas smażenia. Tłuszcz, który jest słabo rozgrzany łatwo wnika w produkt i jednocześnie zwiększa jego kaloryczność. Dlatego też tłuszcz należy mocno rozgrzać, a następnie smażony produkt należy przekładać kilka razy.

Na dziś to tyle. Mam nadzieję, że po przeczytaniu mojego wpisu Wasze smażone potrawy staną się mniej kaloryczne oraz zdrowsze :) Pamiętajcie, że jeśli macie jakiekolwiek pytania, możecie je nam zadawać :) (najlepiej przez wiadomość prywatną na Facebook’u). Nie zapomnijcie też polubić naszej strony, by nie przegapić kolejnych wartościowych wpisów, oraz udostępnić dzisiejszy wpis znajomym! Cześć :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.