fbpx

Dieta tłuszczowa – czy można chudnąć żywiąc się tłuszczem?

0

Obecnie istnieje wiele diet odchudzających. Jedną z nich jest tzw. dieta tłuszczowa, która nie wymaga rezygnacji z wielu smacznych potraw oraz ścisłego liczenia wszystkich spożytych kalorii. Zastanawiasz się czy naprawdę można chudnąć żywiąc się tłuszczem? Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź jaki jest sekret diety tłuszczowej.

Czym jest dieta tłuszczowa?
Dieta tłuszczowa oznacza spożywanie zwiększonej ilość tłuszczu w stosunku do zapotrzebowania organizmu, z jednoczesnym zmniejszeniem przyjmowania węglowodanów. Podstawę diety stanowią produkty będące źródłem białka (np. drób, wołowina, wieprzowina, dziczyzna, wszystkie rodzaje ryb, jaja, owoce morza) oraz produkty bogate w tłuszcz (np. oliwa z oliwek, olej kokosowy, masło, majonez, śmietana, sosy, awokado, olej roślinny oraz tłusty nabiał). Stosując dietę tłuszczową należy zmniejszyć spożycie węglowodanów, np. pieczywa, makaronów, kasz, warzyw bogatych w skrobię- ziemniaków, owoców z dużą ilością fruktozy oraz cukru białego. Przykładowe posiłki zalecane w diecie tłuszczowej to: jajka z bekonem lub majonezem, tłuste gulasze oraz makrela z puszki.

Czy stosując dietę tłuszczową można schudnąć?
Wbrew swojej nazwie, dieta tłuszczowa umożliwia zrzucenie zbędnych kilogramów. Tłuszcz zapewnia dłuższe uczucie sytości w porównaniu do węglowodanów. Dlatego też po spożyciu posiłku bogatego w tłuszcz, dłużej nie odczuwa się głodu, niż po spożyciu posiłku z dużą ilością węglowodanów. Wysoka podaż tłuszczu w diecie prowadzi do nasilonego wydzielania hormonu hamującego czynność żołądka, dlatego też rzadziej odczuwa się głód. Poza tym, w diecie tłuszczowej nie musisz ważyć posiłków oraz dokładnie liczyć kalorii. Jest to duże ułatwienie, szczególnie dla tych osób, które nie lubią stosować się do ściśle wyliczonego jadłospisu.

Czy dieta tłuszczowa jest bezpieczna dla zdrowia?
Istnieją zalety i wady diety tłuszczowej. Do zalet zalicza się:  redukcję masy ciała, prosty jadłospis oraz korzystny wpływ na utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy w surowicy krwi. Dlatego też stosowanie diety tłuszczowej wspomaga leczenie cukrzycy. Natomiast wśród wad wymienia się: bóle i zawroty głowy, zmęczenie oraz ogólne złe samopoczucie. Wysokie spożycie tłuszczu z jednoczesnym ograniczeniem przyjmowania węglowodanów prowadzi do zahamowania utleniania kwasów tłuszczowych. Powstają ciała ketonowe, które w konsekwencji mogą powodować kwasicę ketonową. Długotrwałe stosowanie diety tłuszczowej prowadzi również do obniżenia poziomu glikogenu w mięśniach, co skutkuje osłabieniem możliwości wysiłkowych organizmu.

Czy każdy może stosować dietę tłuszczową?
Dieta tłuszczowa oparta jest na dużym ograniczeniu przyjmowania węglowodanów. Zatem nie można jej zaliczyć do zdrowej, zbilansowanej diety. Należy podkreślić, że każda dieta, która opiera się na dużym ograniczeniu lub wykluczeniu jakiegoś składnika, prowadzi do niedoborów pokarmowych. Dotychczas nie istnieją jednoznaczne dowody, które potwierdzają większą skuteczność odchudzania za pomocą diety tłuszczowej, w porównaniu do skuteczności prawidłowo skomponowanej i racjonalnej diety. Jeżeli nie wiesz jaka dieta będzie dla ciebie najlepsza, skorzystaj z pomocy naszych dietetyków,którzy ułożą dla Ciebie najlepszą możliwą dietę (dietę możesz zamówić tutaj >>). Możesz także ułożyć dietę samodzielnie korzystając z kompendium wiedzy Jak ułożyć skuteczną dietę >>.

Jak kontrolować ilość zjadanych kalorii, tłuszczy, węglowodanów i białek?
Bez względu na to jaką dietę wybierzesz, konieczne będzie kontrolowanie ilości zjadanych kalorii oraz makroskładników (białek, węglowodanów i tłuszczy). Zamiast marnować czas podliczając wszystko w notesie warto skorzystać z naszej aplikacji Dziennika kalorii i po prostu chudnąć :)

13669598_655246524637768_7784484495718602054_n

Wypróbuj Dziennik kalorii teraz »

Pamiętaj by udostępnić dzisiejszy wpis znajomym, oraz polubić nas na facebooku (by nie przegapić kolejnych wartościowych wpisów). Do zobaczenia! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.