fbpx

Czy makaron jest tuczący?

0

Często słyszę, że makaron jest jedną z przyczyn otyłości, a zdrowa, odchudzająca dieta nie powinna zawierać makaronu. Jak myślicie, czy rzeczywiście makaron jest tuczący?

To, czy makaron jest tuczący zależy od kilku czynników. Będąc na diecie nie musicie go unikać. Warto jednak dowiedzieć się jaki makaron wybierać i w jaki sposób go przygotowywać, ponieważ źle dobrany lub nieodpowiednio przygotowany makaron może być przyczyną wzrostu wagi.

Jaki makaron wybierać?

W dzisiejszych czasach do wyboru mamy wiele rodzai makaronów (nie chodzi mi o kształt, lecz o rodzaj mąki, z której są one przygotowane). Niestety, w Polsce wciąż najbardziej popularnym makaronem jest makaron pszenny przygotowany z oczyszczonej mąki.

Każdy makaron, bez względu na to z jakiej mąki jest zrobiony, posiada podobną kaloryczność (ok. 360 kcal w 100 gramach). Na pierwszy rzut oka można zatem wnioskować, że wybór mąki nie ma zatem dużego znaczenia dla naszej sylwetki. Cała tajemnica tkwi jednak w indeksie glikemicznym. Tradycyjny, pszenny makaron posiada wysoki indeks glikemiczny. Wystarczy jednak zamienić go na makaron żytni, orkiszowy, gryczany, z pszenicy durum, czy makaron pełnoziarnisty, a indeks glikemiczny będzie dużo niższy.

Dlaczego indeks glikemiczny jest tak istotny?

Indeks glikemiczny jest miarą szybkości, z jaką (po zjedzeniu danego posiłku) podnosi się poziom cukru we krwi. Po zjedzeniu posiłku o wysokim indeksie glikemicznym poziom cukru we krwi rośnie bardzo szybko, natomiast po zjedzeniu posiłku o niskim indeksie glikemicznym, poziom cukru we krwi wzrasta powoli i równomiernie. Okazuje się, że ma to ogromne znaczenie podczas odchudzania.

Po zjedzeniu produktu o wysokim indeksie glikemicznym bardzo szybko wzrasta poziom cukru we krwi. By utrzymać odpowiedni poziom cukru, organizm wydziela insulinę która zamienia nadmiar cukru w glikogen, a następnie w tłuszcz. Dodatkowo po zamianie cukru w tłuszcz momentalnie spada poziom cukru we krwi, przez co znów czujemy się głodni i mamy ochotę na kolejny posiłek.

By uniknąć wzrostu poziomu cukru (który prowadzi do odkładania się tłuszczu) warto wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym. W ich przypadku poziom cukru podnosi się powoli i łagodnie, organizm nie musi wydzielać insuliny, a więc zjedzone kalorie będą normalnie spalane, a nie odkładane w postaci tłuszczu.

Jak przygotowywać makaron, by nie był tuczący?

Oprócz wyboru odpowiedniego rodzaju makaronu należy także pamiętać, by przygotować go w odpowiedni sposób. Jeśli rozgotujemy makaron, jego indeks glikemiczny znacznie wzrasta (dlatego dużo bardziej opłaca się jeść makaron al dente).

Bardzo często to, czy makaron jest tuczący zależy od sosu, jaki do niego dodamy. Sosy na bazie śmietany i sera żółtego należą zwykle do najbardziej kalorycznych, natomiast te z dużą ilością warzyw i chudego mięsa będą bardzo korzystnie wpływały na wygląd Waszej sylwetki.


Mam nadzieję, że po przeczytaniu dzisiejszego wpisu będziecie wiedzieć jaki makaron wybrać i jak go przygotować, by korzystnie wpływał na Waszą sylwetkę. Nie zapomnijcie też zostawić „lajka” pod wpisem i polubić mnie na facebooku, by nie przegapić kolejnych :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.