Wskaźnik BMI – sprawdź, czy Twoja waga mieści się w normie!

0

Chyba każdy z nas chciałby wiedzieć, czy jego sylwetka mieści się w normie. O tym, czy z naszą sylwetka jest wszystko w porządku powie nam wskaźnik BMI. W dzisiejszym artykule pokażemy Wam jak wyznaczać swoje BMI, jak je analizować oraz co zrobić, gdy nie mieści się w normie.

Wskaźnik BMI to z angielskiego Body Mass Index, czyli wskaźnik masy ciała. Wskaźnik ten stosuje się jedynie w odniesieniu do osób dorosłych – w przypadku dzieci zastosowanie mają tak zwane siatki centylowe. Ten powszechnie stosowany wskaźnik podpowiada, czy stosunek masy ciała do wzrostu jest odpowiedni. Za jego pomocą można stwierdzić, czy Twoja sylwetka mieści się w normie, stwierdzić niedowagę, nadwagę oraz otyłość. Oblicza się go według następującego wzoru:

BMI = masa ciała/(wzrost)²

Wskaźnik BMI możecie obliczyć samodzielnie, lub skorzystać z gotowego kalkulatora BMI (kalkulator BMI znajdziecie tutaj >>).
Przykłady dla wzrostu 1,65 m:

Waga 47 kg:
47 kg/(1,65 m)²=17

Waga 59 kg:
59 kg/(1,65 m)² = 22

Waga 73 kg:
73 kg/(1,65 m)²=27

Waga 85 kg:
85 kg/(1,65 m)²=31

Jak analizować wskaźnik BMI?

Pewnie zastanawiacie się, co właściwie oznaczają te wszystkie liczby? Uzyskany wskaźnik BMI musimy sprawdzić na odpowiednio stworzonej skali:

BMI  < 18 – Niedowaga

BMI między 18 a 25 – Prawidłowa waga

BMI  między 25 a 30 – Nadwaga

BMI  > 30 – Otyłość

W przypadku osoby o wzroście 1,65 m i wadze 47 kg wskaźnik BMI oznacza więc niedowagę, 59 kg – wagę prawidłową, 73 kg – nadwagę, a 85 kg – otyłość.

Udostępnij artykuł na facebooku i sprawdź, jakie BMI mają Twoi znajomi! :)

Co zrobić, gdy wskaźnik BMI nie mieści się w normie?

Gdy wskaźnik BMI ma wartość od 18 do 25, nasza sylwetka powinna prezentować się względnie dobrze. Ewentualne niedociągnięcia można łatwo skorygować poprzez wprowadzenie lekkiej, zbilansowanej diety (nie mylić z ograniczaniem jedzenia) lub ćwiczeń. Gdy nasz wskaźnik BMI odbiega jednak od normy (jest mniejszy od 18, lub większy od 25), musimy zmienić styl życia i zacząć odżywiać się w odpowiedni sposób (w zależności czy dopadła nas nadwaga, niedowaga czy otyłość).

Niedowaga:
Gdy z analizy wskaźnika BMI wywnioskujemy niedowagę, musimy zwiększyć masę swojego ciała. Można oczywiście po prostu zacząć jeść więcej, lecz wtedy nowe kilogramy pojawią się w postaci tłuszczu (a nie do końca o to nam chodzi). By nowe kilogramy ujędrniły nasze pośladki, ładnie wymodelowały brzuch, nogi i całe ciało należy przez pewien okres jeść w odpowiedni sposób (chodzi o odpowiednią ilość kalorii, białek, węglowodanów i tłuszczy), oraz ćwiczyć około 3 razy w tygodniu (idealnie spisze się tu trening BPU >> modelujący brzuch, pośladki i uda). Wyznaczenie odpowiedniej ilości białek, węglowodanów i tłuszczy, oraz późniejsza ich kontrola jest dużo prostsza, niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Wystarczy użyć aplikacji Dziennika kalorii >>, która większość pracy wykona za nas :)

Nadwaga i otyłość:
Zarówno podczas nadwagi, jak i otyłości musimy ograniczyć zjadane kalorie, oraz zwiększyć aktywność fizyczną (różnica polega na tym, że podczas otyłości proces odchudzania będzie trwał dłużej). Wiele osób uważa odchudzanie za coś trudnego, ponieważ często nie wychodzi. Sekret odchudzania tkwi w odpowiedniej ilości zjadanych kalorii (która zmienia się wraz z procesem odchudzania). Do wyznaczenia swoich limitów kalorii, oraz późniejszej ich kontroli warto użyć aplikacji Dziennika kalorii >>. Przepis na utratę kilogramów jest zatem prosty: Po pierwsze, jedzenie według wskazówek dziennika. Po drugie, zwiększona aktywność fizyczna (dobrze spiszą się treningi biegowe >>, oraz ćwiczenia interwałowe np tabata >>).

Czasem wskaźnik BMI się myli:

Warto pamiętać, że wskaźnik BMI nie zawsze działa tak, jak powinien. Kiedy wskaźnik BMI nie spełnia swojej roli? Może się zdarzyć tak, że wskaźnik BMI pokazuje prawidłową wagę, mimo iż nasza sylwetka jest zatłuszczona. Innym błędem, który może się zdarzyć jest wskazanie nadwagi, gdy nasza sylwetka jest wzorowa. Dlaczego tak się dzieje? Wskaźnik BMI zakłada, że nasze ciało umięśnione jest standardowo. U kulturystów, którzy dysponują znacznie większą masą mięśniową wskaźnik BMI zawsze będzie wskazywał nadwagę mimo, iż tkanki tłuszczowej jest niewiele. Analogicznie, gdy nasza masa mięśniowa jest niewielka, wskaźnik BMI będzie zaniżony. Jak zatem sprawdzić, czy wskaźnik BMI wskazuje odpowiednią wartość? Można posłużyć się specjalną wagą, która za pomocą impulsów elektromagnetycznych wyznaczy masę tłuszczową, oraz mięśniową naszego ciała (taką wagę można zamówić tutaj >>). Innym rozwiązaniem jest ocenienie swojej sylwetki w lustrze.

Komentarze

Share.

Comments are closed.