Uczucie głodu i tycie – objawy choroby Hashimoto!

0

Zauważasz ciągły wzrost wagi i nieustannie czujesz głód pomimo, iż jesz normalnie? Możliwe, że przyczyną Twoich problemów jest choroba Hashimoto! Sprawdź, na czym ona polega!

Czym jest choroba Hashimoto?
Choroba Hashimoto to przewlekłe autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, które występuje około 10-20 krotnie częściej u kobiet niż u mężczyzn. W chorobie Hashimoto obserwuje się uszkodzenie komórek tarczycy, upośledzenie działania układu odpornościowego, obecność przeciwciał przeciwko tyreoperoksydazie i tyreoglobulinie (antygenom tarczycy). Wśród przyczyn wystąpienia choroby Hashimoto wymienia się m.in. czynniki żywieniowe (niedobór jodu oraz alergeny np. gluten), środowiskowe (np. infekcje bakteryjne i wirusowe, stres) oraz genetyczne. Zaobserwowano również, że u osób z chorobą Hashimoto występują też inne choroby autoimmunologiczne, w szczególności cukrzyca typu 1 oraz celiakia.

Jakie są objawy?
Typowym objawem choroby Hashimoto jest obecność wola, zwiększenie masy ciała, uczucie chłodu, ogólne osłabienie, pogorszenie zdolności koncentracji uwagi, senność, bladość skóry oraz pogorszenie nastroju. Jednak należy pamiętać, że choroba Hashimoto może początkowo przebiegać bezobjawowo, a typowe objawy mogą wystąpić dopiero po kilku miesiącach.

Jak można zdiagnozować chorobę Hashimoto?
W celu zdiagnozowania choroby Hashimoto wykonuje się badania laboratoryjne. Zwiększone stężenie przeciwciał przeciwtarczycowych i TSH oraz zmniejszone lub prawidłowe stężenie trójjodotyroniny (T3) i tyroksyny (T4) mogą wskazywać na wystąpienie choroby Hashimoto. Dodatkowo wykonuje się USG i biopsję tarczycy.

Jak należy leczyć chorobę Hashimoto?
Leczenie choroby Hashimoto obejmuje farmakoterapię i dietoterapię. Najczęściej stosowanymi lekami są Euthyrox i Letrox. Osoby z chorobą Hashimoto często mają problem ze schudnięciem, dlatego też ustalenie odpowiedniej diety nie jest łatwe (dietę dla osób z takimi dolegliwościami znajdziesz tutaj >>). Należy zaznaczyć, że choroba Hashimoto ma charakter zapalny, zatem jednym z zadań diety jest wyciszenie tego stanu. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o stosowaniu diety bezglutenowej oraz bezlaktozowej wśród pacjentów z chorobą Hashimoto. Celem takiej diety jest eliminacja potencjalnych alergenów pokarmowych jakimi są gluten oraz laktoza. Ponad to zaleca się regularne spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia.

Dieta podczas Hashimoto »

Podstawę diety powinny stanowić węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, zwłaszcza te bezglutenowe (np. ryż, komosa ryżowa, amarantus, kasza gryczana). Należy zwiększyć ilość spożywanego białka do ok. 15-25% wartości energetycznej całej diety. Jego źródłem powinny być ryby, chude mięso, jaja. Należy także uwzględnić odpowiednią podaż kwasów tłuszczowych omega-3, które mają właściwości przeciwzapalne. Dobrym ich źródłem są ryby, olej lniany, olej z orzechów włoskich, awokado. Osoby z chorobą Hashimoto powinny unikać produktów spożywczych bogatych w tzw. substancje goitrogenne (wolotwórcze). Do takich produktów zalicza się: soję, rzepę, kalafior, brokuły, brukselkę, kapustę. Poniżej w tabeli przedstawiono przykładowe produkty zalecane oraz przeciwwskazane w diecie dla osób z Hashimoto.

Produkty zalecane Produkty przeciwwskazane
owoce i warzywa (z wyjątkiem kapustnych, soji), chude mięso, ryby, owoce morza, jaja, produkty bezglutenowe, produkty bezlaktozowe lub o obniżonej zawartości laktozy, nierafinowane oleje roślinne, siemię lniane, awokado, orzechy soja i produkty sojowe, cukier, słodycze, słodkie napoje, kapustne, słabej jakości mięso i wędliny, sosy w proszku

Skontaktuj się z naszym dietetykiem »

Czy można zapobiec chorobie Hashimoto?
Z uwagi na to, że choroba Hashimoto należy do grupy chorób o podłożu autoimmunologicznym, nie można całkowicie zapobiec jej wystąpieniu. Jednak można zminimalizować ryzyko zachorowania poprzez prowadzenie zdrowego stylu życia. Korzystne efekty przynosi spożywanie racjonalnej diety bogatej w substancje przeciwzapalne. Należy także dbać o swoją odporność, unikać infekcji oraz dużego stresu. Warto pamiętać o systematycznej aktywności fizycznej, która zmniejsza ryzyko nadwagi, pomaga zredukować stres oraz wzmacnia odporność.

Jeśli chcecie zadbać o siebie i swoją sylwetkę pamiętajcie, by polubić nas na facebooku (w ten sposób nie przegapicie naszych nowych, wartościowych wpisów) :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.