Cała prawda o PUSTYCH KALORIACH! Dlaczego tuczą?

0

Puste kalorie to jeden z największych wrogów naszej sylwetki. Czy wiesz, że puste kalorie zawarte są we większości produktów, dostępnych w sklepach? W dzisiejszym wpisie pokażę Ci w jakich produktach znajdują się puste kalorie, nauczę Cię ich unikać oraz powiem Ci, ile pustych kalorii możesz zjeść w ciągu dnia. To co, zaczynamy? :)

Czym są „puste kalorie„?
Pustymi kaloriami nazywamy produkty przyczyniające się do wzrostu naszej wagi, jednocześnie nie zawierające żadnych wartościowych substancji odżywczych (lub zawierające ich niewielką ilość). Przykładem takich pustych produktów są: słodycze, pączki, drożdżówki, ciasta, ciastka, topiony ser, pizza, napoje słodzone, lody, fast-foody, smażony bekon itd. Produkty o pustych kaloriach możemy podzielić na dwie grupy: te, składające się z dużej ilości utwardzonych tłuszczy oraz te, zawierające duże ilości cukru. W zależności od grupy, w jakiej znajduje się dany produkt, tuczy nas on w inny sposób.

Puste kalorie dzielimy na dwie grupy:

  • Produkty składające się z dużej ilości utwardzonych tłuszczy – cechuje je wysoka kaloryczność i znikoma zawartość wartości odżywczych. Można je rozpoznać czytając skład produktu – jeśli na pierwszych trzech pozycjach składu znajdziesz: smalec wieprzowy, smalec drobiowy, masło, margarynę, tłuszcz do pieczenia, śmietanę, tłuszcz z mleka, tłuszcz palmowy, masz do czynienia z produktem z tej grupy.

Jedzenie produktów zawierających duże ilości utwardzonych tłuszczy powoduje szybkie przybieranie na wadze, ponieważ takie produkty mocno zwiększają kaloryczność naszych dań (o tym, jak uniknąć tycia i kontrolować ilość zjadanych pustych kalorii, napisałam w dalszej części wpisu).

Chcesz SZYBKO SCHUDNĄĆ? Wypróbuj sprawdzoną dietę od naszego dietetyka >>

  • Produkty zawierające duże ilości cukru – produkty zawierające duże ilości cukru nie zawsze zawierają dużą ilość kalorii, dlatego często mylimy je z produktami, które są dla nas zdrowe (sprawdź, które napoje zawierają najwięcej cukru >>). Podobnie jak produkty z poprzedniej grupy, można je rozpoznać czytając etykietę. Jeśli na pierwszych trzech pozycjach składu znajduje się cukier – produkt powoduje odkładanie się tłuszczu.

Produkty zawierające cukier tuczą nie dlatego, że zwiększają kaloryczność naszej diety, ale dlatego, że szybko zwiększają poziom glukozy we krwi, którą organizm błyskawicznie odkłada w formie tkanki tłuszczowej (dając nam niezwykle mało czasu na spalenie zjedzonych kalorii). Tak więc nawet, gdy nie przekraczamy swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego, jeśli jemy dużo cukru – możemy przytyć.

Ile pustych kalorii możemy zjeść, by nie przytyć?
W przypadku produktów zawierających utwardzone tłuszcze podstawowa zasada brzmi: nie możesz przekroczyć swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Tak więc teoretycznie, żywiąc się wyłącznie pizzą i fast-foodami i nie przekraczając swojego dziennego zapotrzebowania – nie przytyjesz.

W praktyce takie żywienie nie prowadzi do niczego dobrego, ponieważ żywiąc się w ten sposób nie dostarczamy sobie cennych składników odżywczych, przez co nasz organizm jest w coraz gorszej kondycji (nie mówiąc już o ciągłym głodzie, w końcu średnia pizza z dodatkami może pochłonąć nasze całodzienne zapotrzebowanie kaloryczne). Jeśli chcesz jeść zdrowo, nie tyć i skutecznie spalać tłuszcz, puste kalorie z tej grupy nie powinny stanowić więcej niż 10% kalorii zjedzonych podczas danego dnia.

By ustrzec się przed tyciem i pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej warto zacząć prowadzić swój Dziennik Kaloriido założenia tutaj >>.

Jeśli chodzi o produkty zawierające duże ilości cukru, kalorie nie mają tak dużego znaczenia (w końcu w tej grupie to nie kalorie stanowią zagrożenie). Ogólna zasada mówi, że produktów zawierających cukier powinno się unikać. Jednak jeśli jesteś aktywna fizycznie, od czasu do czasu możesz sobie pozwolić na coś słodkiego (najlepiej bezpośrednio przed treningiem).

Podobał Ci się artykuł? Koniecznie udostępnij go znajomym i polub nas na facebooku (by nie przegapić kolejnych wpisów) :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.