Jak uchronić się przed „pustą” żywnością?

0

Styl życia współczesnego człowieka, którego nieodzownym elementem jest stres i przemęczenie, powoduje obciążenie organizmu i często stanowi przyczynę nieprawidłowości w żywieniu. Źle zbilansowana dieta prowadzi do niedoborów składników mineralnych i witamin, co niesie za sobą poważne konsekwencje.

Dzisiejsza żywność jest „pusta”

pusta żywnośćNiewiele osób wie, że zawartość składników odżywczych w dzisiejszej żywności jest mniejsza, niż dawniej. Jest to efekt rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego, napędzanego kwestiami ekonomicznymi. Przykładem konsekwencji płynących z takiego postępu jest uprawa marchwi, nastawiona na uzyskanie wysokich plonów. W efekcie na półkach sklepowych można zobaczyć gigantyczne marchwie, zawierające niewiele witamin i minerałów.

Niska zawartość składników odżywczych jest również spowodowana wyjałowieniem gleb. Zawartość składników w glebie przekłada się na ich zawartość w roślinach, oraz żywności pochodzenia zwierzęcego która STANOWI NASZE POŻYWIENIE. Oczywiste jest, że do naszego organizmu dostaje się tyle składników odżywczych, ile jest w glebie (a w glebach jest ich coraz mniej).

Im bardziej przetworzona żywność, tym mniej wartości odżywczych

Kolejnym problemem dzisiejszych czasów jest zastępowanie pełnowartościowych posiłków wysoko przetworzonym jedzeniem (np typu fast food), oraz dodawanie do wszystkiego ogromnych ilości cukru (już w procesie produkcji).

Fast food’y zawierają niewielkie ilości składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jedząc je często, mamy coraz większe niedobory witamin i minerałów. Duże ilości cukru powodują jeszcze większe zmniejszenie ilości wielu witamin i składników mineralnych.

Dzisiejszy styl życia nie sprzyja zdrowiu

niedobór składników odżywczychRozwój cywilizacyjny i przyjmowanie dużych ilości leków to kolejne czynniki niekorzystnie wpływające na obecność białek, enzymów, bakterii oraz związków chemicznych występujących  na ściankach jelita grubego (co prowadzi do zaburzeń wchłaniania w przewodzie pokarmowym). Z postępem cywilizacji nieodzownie wiąże się także stres, powodujący zachwianie stanu równowagi organizmu oraz większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Stosowanie środków antykoncepcyjnych i hormonalnych  obniża wchłanianie witamin z grupy B i żelaza, a korzystanie z chlorowanej wody powoduje wypłukiwanie z organizmu krzemu.

Jak rozpoznać niedobory składników odżywczych?

Szczególnie wzmożone zapotrzebowanie na określone składniki odżywcze obserwuje się w okresie dojrzewania u młodzieży, w czasie choroby i rehabilitacji, oraz w okresie ciąży. Może być ono także wynikiem indywidualnych uwarunkowań genetycznych (przecież każdy z nas jest indywidualnością biochemiczną i niektórych składników potrzebuje więcej).

Zgłębiając temat sama zaczęłam się zastanawiać, czy moja dieta dostarcza mi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jak sprawdzić, czy nasz organizm jest odpowiednio odżywiony? Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie analiz biochemicznych z krwi, oraz dokładne przeanalizowanie swojej diety i stylu życia. Wegetarianizm, weganizm a także diety wynikające ze schorzeń związanych z zaburzeniami trawienia takich jak celiaklia, nietolerancja laktozy, czy alergie pokarmowe to przykłady zaburzeń, które są sygnałami o niedoborach składników odżywczych w organizmie. Jeśli przyjmujesz leki, często się przeziębiasz, palisz papierosy, przyjmujesz środki antykoncepcyjne, czy nawet mieszkasz na terenach uprzemysłowionych, jesteś zagrożony niedoborami składników odżywczych w organizmie, które w konsekwencji mogą być powodem wielu chorób. By sprawdzić w jakiej kondycji jest Twój organizm, oraz uzupełnić niedobory wszystkich składników odżywczych należy zasięgnąć porady dietetyka (którego wiedza i doświadczenie pomoże Ci pozbyć się wszystkich problemów żywieniowych, mających wpływ na Twoje zdrowie i samopoczucie). Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z indywidualnej opieki dietetycznej naszego dietetyka.

Indywidualna opieka dietetyczna »

Domowe sposoby na uzupełnienie składników odżywczych

Najlepszym sposobem na pozbycie się problemów żywieniowych, rujnujących nasze zdrowie jest pomoc dietetyka. Jeśli jednak nie chcecie wydawać pieniędzy na analizę waszej diety, możecie wykorzystać kilka sposobów, które załagodzą objawy niedoboru składników odżywczych. Przede wszystkim należy zdrowo się odżywiać, stosować zbilansowaną dietę, spożywać duże ilości warzyw i owoców, a w przypadku nietolerancji pewnych grup produktów zastępować je innymi o podobnych właściwościach odżywczych. Czasem jednak to nie wystarcza i konieczna jest suplementacja.

Z badań przeprowadzonych zarówno w kraju jak i za granicą wynika, że częściej po suplementy diety sięgają osoby wykształcone. Osoby młode stosują suplementy diety w celu poprawienia urody, oraz podczas wzmożonego wysiłku, natomiast osoby starsze, aby wzmocnić serce kości i stawy.

Stosowanie suplementów diety nie jest do końca bezpieczne, dlatego decyzja o zażywaniu suplementów powinna być podjęta świadomie oraz skonsultowana z lekarzem. Nadmierne ilości suplementów są szkodliwe dla zdrowia i mogą zwiększać ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych.

By nie przegapić kolejnych wartościowych wpisów polubcie naszą stronę na facebooku, zostawcie „lajka” pod dzisiejszym wpisem i udostępnijcie go znajomym. Cześć! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.