Jak odróżnić chleb RAZOWY od chleba SZTUCZNIE BARWIONEGO?

0

Odkąd świadomość żywieniowa naszego społeczeństwa wzrosła, coraz więcej osób rezygnuje z białego pieczywa i wybiera te ciemne, zdrowsze. Niestety, bardzo często jesteśmy „robieni w balona”. Dziś pokażę Ci, jak odróżnić chleb razowy od tuczących podróbek!

Jeśli chcesz cieszyć się zdrowiem oraz szczupłą sylwetką – bez fałdek tłuszczu zgromadzonych pod skórą – unikaj jedzenia zwykłego, pszennego chleba. Zamiast niego wybierz chleb razowy. W teorii wydaje się to proste. Niestety, na sklepowych półkach roi się od barwionych chlebów, dla niepoznaki posypanych ziarnami i udających zdrowe, dietetyczne pieczywo. Poniżej prezentuję kilka sposobów, dzięki któremu z łatwością odróżnisz prawdziwy razowy chleb od tuczących podróbek.

Dlaczego razowy?
Zanim pokażę Ci jak rozpoznać prawdziwy razowy chleb, napiszę kilka słów o tym, dlaczego właśnie taki chleb warto spożywać. Tradycyjne, pszenne pieczywo, które najczęściej gości na naszych stołach charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym. W uproszczeniu oznacza to tyle, że po spożyciu go masz niewiele czasu na spalenie kalorii, które właśnie zjadłaś (jeśli ich nie spalisz – szybko odłożą się one w formie kolejnych fałdek tłuszczu). Skoro kalorie w niedługim czasie po spożyciu są już „rozgospodarowane”, Ty znów czujesz głód – jesz kolejny posiłek i pochłaniasz kolejne kalorie. Jeśli zależy Ci na zgrabnej sylwetce, nie wygląda to zbyt ciekawie.

Chleb razowy posiada dużo niższy indeks glikemiczny. Po zjedzeniu go energia pozyskiwana ze zjedzonych kalorii uwalniana jest powoli, dzięki czemu przez długi czas nie czujesz głodu i spalasz zjedzone wcześniej kalorie. Dzięki temu, że czas w którym możesz spalać kalorie pochodzące z razowego chleba jest dłuższy, masz dużo większe szanse na to, że nie zdążą się one odłożyć w formie tłuszczu (tzn, że spalisz wszystkie zjedzone kalorie). Jeśli chcesz mieć pewność, że ilość kalorii którą spożywasz jest odpowiednia, skorzystaj z naszej aplikacji Dziennik Kalorii >>.

Załóż Dziennik Kalorii »

Jak odróżnić chleb razowy od barwionego chleba pszennego?

  • Sprawdź, z jakiej mąki został upieczony chleb.
    Nie każdy chleb posiada etykietę ze składem. Jeśli jednak chleb który masz zamiar kupić taką posiada, sprawa jest prosta. Gdy na pierwszym miejscu w składzie chleba znajduje się „mąka pszenna typ 500”, odłóż go na miejsce. Jest to zwykły chleb pszenny, który producent zabarwił dla niepoznaki. Chleb razowy ma w swoim składzie wyłącznie mąkę razową, mąkę żytnią pełnego przemiału, mąkę żytnią typ od typ 1750 do 2000.
  • Pełnoziarnisty czy wieloziarnisty?
    Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest nazwa chleba. Jeśli szukasz zdrowego, dietetycznego chleba, szukaj tych oznakowanych jako pełnoziarniste. Jeśli na chlebie widnieje napis wieloziarnisty, oznacza to tylko tyle, że w jego składzie znajdują się ziarna (a poza nimi najprawdopodobniej większość mąki pszennej).
  • Spójrz na wygląd chleba.
    Często zdarza się, że chleb nie posiada składu – nie ma też nazwy sugerującej to, z jakiej mąki jest upieczony. W takim wypadku możesz rozpoznać prawdziwy chleb razowy po wyglądzie oraz wadze. Chleb razowy nigdy nie jest pulchny ani wyrośnięty. Ma zbitą strukturę i jest o wiele cięższy niż zwykły chleb.

Zobacz także: FIT przepis na chleb gryczany! >>

Na dziś to tyle. Mam nadzieję, że po przeczytaniu mojego dzisiejszego wpisu nie dasz się więcej nabrać na „sztuczki”, którymi producenci utrudniają nam życie :) Nie zapomnij udostępnić dzisiejszego artykułu znajomym, zapisać się na nasz newsletter oraz polubić naszą stronę na facebooku >>, dzięki czemu nie ominą Cię kolejne wpisy :) Cześć!

Komentarze

Share.

Comments are closed.