fbpx

Zbyt krótki sen powoduje otyłość!

0

Współczesne tempo życia sprawia, że coraz częściej nie dosypiamy, lub mamy problemy ze snem. Niestety, zbyt krótki sen nie tylko zmniejsza naszą wydajność, lecz także powoduje otyłość! Poniżej możecie przeczytać, dlaczego tak się dzieje.

Powody niewyspania bywają różne. Czasem jest to nawał pracy, której nie jesteśmy w stanie wykonać podczas dnia, lecz takie rzeczy zdarzają się raczej sporadycznie. Niestety, wiele osób lekceważy znaczenie odpoczynku i skraca czas snu do minimum. Zbyt krótki sen jest przyczyną problemów z koncentracją, złego samopoczucia, słabej wydolności fizycznej, oraz silnie wzmożonego apetytu. I nie są to tylko puste słowa.

Dlaczego krótki sen powoduje otyłość?

Krótko mówiąc, niewyspanie silnie wzmaga apetyt, przez co w ciągu dnia jemy o wiele więcej niż potrzebujemy (bo wciąż czujemy się głodni). Z badań wynika, że będąc niewyspanym zjadamy średnio o 600 kcal więcej, niż normalnie, zupełnie tego nie zauważając! Tylko dlaczego?

Za odczuwanie uczucia głodu i sytości odpowiadają dwa hormony: leptyna i grelina. Ich zadaniem jest informowanie nas, kiedy i ile powinniśmy zjeść. Wzrost poziomu greliny powoduje pojawienie się uczucia głodu, natomiast wysoki poziom leptyny sprawia, że czujemy się syci.

W przypadku braku odpowiedniej ilości snu dochodzi do zaburzenia wydzielania leptyny i greliny (zwiększa się ilość wydzielanej greliny, natomiast poziom leptyny spada). Konsekwencją tych zaburzeń jest odczuwanie głodu, który ciężko zaspokoić.

Co jeszcze powoduje krótki sen?

Przez niewyspanie zaburzone jest nie tylko wydzielanie leptyny i greliny (które odpowiedzialne są za uczucie głodu i sytości). Dochodzi także do zaburzeń wydzielania innych hormonów, między innymi insuliny i kortyzolu. Praca wątroby i trzustki jest utrudniona, co z kolei przekłada się na problemy z trawieniem tłuszczy i cukrów.

Organizm nie będąc w stanie prawidłowo strawić wszystkich tłuszczy i cukrów, zmuszony jest odkładać część z nich w różnych częściach ciała w postaci fałdek tłuszczu. Zatem jeśli mimo aktywności fizycznej i w miarę racjonalnego żywienia zauważasz przyrost kilogramów, może to być spowodowane ciągłym niewyspaniem.

Inne ciekawe wpisy: Jak chudną modelki?, Dieta dla leniwych!Tabata, czyli trening w 15 minut!

Mam nadzieję, że od dziś codziennie będziecie się dobrze wysypiać :) Nie zapomnijcie zostawić „lajka” pod wpisem i polubić mnie na facebooku, by nie przegapić kolejnych! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.