fbpx

Indeks glikemiczny – czyli co jeść, by chudnąć?

0

Chcesz schudnąć, jednak mimo różnych diet wciąż nie widzisz efektów? Sprawdź, w jaki sposób indeks glikemiczny wpływa na Twoją sylwetkę!

Czym jest indeks glikemiczny (IG)?

Każdy produkt spożywczy, który w swoim składzie zawiera węglowodany, posiada określony indeks glikemiczny. Parametr ten umożliwia określenie wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu takiego produktu. Poniżej w tabeli przedstawiono podział produktów na ze względu na indeks glikemiczny.

Niski IG (≤50) Średni IG (51-69) Wysoki IG (≥70)
np. kasza gryczana, wiśnie, jabłka, brzoskwinie, soczewica, morele, ogórki, pomidory, papryka np. ananas, makaron gotowany, winogrono, buraki np. arbuz, dynia, pieczywo pszenne, płatki kukurydziane, słodycze

Należy podkreślić, że indeks glikemiczny produktu zależy nie tylko od ilości i rodzaju węglowodanów jakie on posiada, ale także od innych czynników, takich jak stopień rozdrobnienia i przetworzenia oraz dojrzałości (w przypadku owoców i warzyw). Im owoce i warzywa są bardziej dojrzałe, tym mają wyższy indeks glikemiczny. Podobnie należy odnieść się do gotowania, ponieważ produkty po ugotowaniu z reguły mają większy indeks glikemiczny, niż przed ugotowaniem. Oto kilka przykładów:

  • marchew świeża (IG 30) oraz marchew gotowana (IG 80);
  • kasza gryczana (IG 40) oraz kasza gryczana ugotowana (IG 54);
  • banan (IG 59) oraz banan dojrzały (IG 72).

Dlaczego warto wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym?

Korzystniejsze dla zdrowia są produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli te,  po spożyciu których obserwuje się mniejszy wzrost glikemii (stężenia cukru- glukozy w surowicy krwi). Spożywanie takich produktów umożliwia regulację gospodarki węglowodanowej w organizmie. Utrzymywanie prawidłowego poziomu glukozy w surowicy krwi wspomaga ochronę przed opornością tkanek na insulinę, a tym samym przed chorobą przewlekłą- cukrzycą typu 2.

Czy indeks glikemiczny wpływa na naszą sylwetkę?

Indeks glikemiczny wpływa na naszą sylwetkę na wiele sposobów. Przede wszystkim- jeżeli spożywasz produkty o niskim indeksie glikemicznym rzadziej odczuwasz głód. Co sprawia, że jesz mniej i masz większą kontrolę nad swoim organizmem. Poza tym, takie produkty z reguły zawierają więcej błonnika pokarmowego, który zmniejsza uczucie głodu, przyśpiesza perystaltykę jelit i korzystnie wpływa na rozwój bakterii jelitowych. Produkty o niskim indeksie glikemicznym często też zawierają mniej kalorii. Spożywając takie produkty zauważysz, że twoje samopoczucie jest lepsze oraz rzadziej sięgasz po dodatkowe przekąski.

Co jeszcze możesz zrobić, aby zrzucić zbędne kilogramy?

Wybierając dietę opartą na produktach z niskim indeksem glikemicznym, pamiętaj jeszcze o kilku ważnych zasadach:

  1. Staraj się spożywać 5 regularnych, urozmaiconych posiłków w ciągu dnia, ale o małej objętości.
  2. Pij wodę! Jeżeli zadbasz o odpowiednie nawodnienie, twój organizm będzie lepiej funkcjonował. Unikaj słodkich napojów, które zawierają dużo cukru i są dodatkowym źródłem kalorii.
  3. Kontroluj ilość spożywanych kalorii. Możesz skorzystać z naszej aplikacji – Dziennik Kalorii >>, która w łatwy sposób umożliwi ci liczenie wszystkich kalorii spożytych w ciągu dnia. Pamiętaj, że tylko prawidłowo zbilansowana dieta jest kluczem do osiągnięcia wymarzonej sylwetki na całe życie!
  4. Wybieraj takie techniki obróbki kulinarnej, które nie będą podnosiły wartości kalorycznej posiłku. Najlepiej stosuj gotowanie, gotowanie na parze, blanszowanie, pieczenie. Unikaj smażenia i pieczenia w dużej ilości tłuszczu.
  5. Pamiętaj o codziennej aktywności fizycznej. Dzięki temu spalisz więcej kalorii i szybciej zmniejszysz masę ciała. W dodatku poprawisz kondycję i zyskasz więcej energii na każdy dzień.

Nie zapomnij udostępnić dzisiejszego wpisu znajomym, oraz polubić nas na facebooku :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.