fbpx

Gluten – czy faktycznie warto go unikać?

0

W ciągu ostatnich lat dieta bezglutenowa zyskała na popularności. Wiele słyszy się o zaletach takiej diety, oraz o zagrożeniach, jakie niesie za sobą jedzenie glutenu. Jednak czy rzeczywiście to gluten jest przyczyną naszych problemów? Czy faktycznie warto go unikać?

Czym jest gluten?
Omawiając dietę bezglutenową należy w pierwszej kolejności zdefiniować pojęcie glutenu. Otóż gluten jest białkiem roślinnym zawartym w owsie, życie, pszenicy i jęczmieniu. Według najnowszych badań, owies nie powoduje reakcji typowej dla negatywnego działania glutenu. W rzeczywistości jednak zaleca się jego eliminację z diety, ponieważ jest zanieczyszczony innymi zbożami. Toksyczne działanie glutenu prowadzi do zaniku kosmków jelitowych błony śluzowej jelita cienkiego – wypustek odpowiedzialnych za absorpcję pokarmu. W konsekwencji długotrwałe narażenie na gluten powoduje upośledzone wchłanianie składników odżywczych, niedobory pokarmowe i złe samopoczucie. Mogą wystąpić objawy ze strony przewodu pokarmowego, w tym bóle brzucha, wzdęcia i biegunki. Często obserwuje się także uczucie stałego zmęczenia oraz apatii.

Czy każdy powinien unikać glutenu?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Według niektórych źródeł dieta bezglutenowa powinna być stosowana tylko przez osoby z celiakią- chorobą genetyczną o podłożu autoimmunologicznym, która charakteryzuje się trwałą nietolerancją glutenu. Do niedawna uważano, że celiakia pojawia się tylko w wieku dziecięcym, jednak obecnie uznaje się, że choroba może ujawnić się w każdym wieku! Celiakia jest niebezpieczna, ponieważ na początku choroby często nie obserwuje się żadnych objawów lub mogą wystąpić tzw. objawy niecharakterystyczne, takie jak bóle brzucha czy wzdęcia. Dlatego też warto sprawdzić, czy twoje samopoczucie będzie lepsze po zastosowaniu diety bezglutenowej.

Jakie produkty zawierają gluten?
Produkty, które zawierają gluten to m.in.:

  • pszenica, pszenżyto, jęczmień, żyto, kuskus, oraz produkty z nich wykonane typu mąki, kasze, płatki;
  • mięso w panierce (klopsy, kotlety) oraz warzywa panierowane;
  • napoje słodzone słodem jęczmiennym;
  • produkty mleczne z dodatkiem ziaren zbóż;
  • olej z kiełków pszenicy;
  • kawa zbożowa oraz piwo.

Warto pamiętać, że coraz więcej produktów zawiera tzw. „gluten dodany”, czyli ten, który został włączony w trakcie obróbki technologicznej. Może to dotyczyć niektórych płatków, mąk, kasz, wędlin, gotowych sosów, tanich kaw rozpuszczalnych, gum do żucia, chipsów, lodów czy owoców suszonych. Jeżeli nie masz pewności, że wybrane przez ciebie produkty rzeczywiście nie zawierają glutenu, możesz skontaktować się z naszym dietetykiem i skorzystać z profesjonalnej konsultacji >>.

Jakie produkty nie zawierają glutenu?
Istnieją produkty naturalnie bezglutenowe. Do takich produktów zbożowych zalicza się m.in.: ryż, kukurydzę, proso, sorgo, teff, soję, grykę, amarantus, quinoę (komosę ryżową), tapiokę oraz produkty z nich wykonane typu mąki, kasze, pieczywo. Należy jednak sprawdzić, czy takie produkty mają licencjonowany znak Przekreślonego Kłosa- oficjalny symbol produktów bezglutenowych. Poniżej w tabeli zostały przedstawione przykładowe produkty, które nie zawierają glutenu.

Produkty bezglutenowe
produkty zbożowe ryż, kukurydza, proso, sorgo, amarantus, teff, soja, gryka, komosa ryżowa, tapioka
mięso, ryby, jaja wszystkie ryby, jaja, oraz nieprzetworzone mięso
produkty mleczne mleko, maślanka, kefir, jogurt naturalny, ser biały oraz ser żółty
tłuszcze masło, oliwa z oliwek
owoce i warzywa wszystkie owoce i warzywa z wyjątkiem niektórych owoców suszonych i warzyw przetworzonych
napoje herbata, kawa naturalna, wody mineralne, soki owocowe

Czy unikanie jedzenia glutenu wystarczy, by mieć szczupłą sylwetkę?
Nie, samo unikanie glutenu nie sprawi, że Twoja sylwetka zacznie zmieniać się na lepsze. By organizm zaczął spalać tłuszcz niezbędna jest odpowiednia dieta, oparta na kontrolowaniu zjadanych kalorii. Do ułożenia takiej diety możesz wykorzystać aplikację Dziennika kalorii >>, która w dużym stopniu ułatwia odchudzanie. Możesz także zwrócić się do naszego dietetyka i zamówić dietę odchudzająca >>, dopasowaną do swoich potrzeb.

Zamów dietę odchudzającą »

Udostępnij artykuł znajomym i polub nas na facebooku :)
Dbanie o siebie i o swoją sylwetkę jest ważne, dlatego powinniśmy się w tym wspierać. Udostępnij nasz dzisiejszy wpis swoim znajomym, niech oni także dowiedzą się, jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą zjadanie dużej ilości glutenu. Nie zapomnij także polubić nas na facebooku, dzięki czemu nie przegapisz kolejnych naszych wpisów :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.