Co dodać do ciasta, by stało się FIT?

0

Jak myślisz, czego najbardziej brakuje nam podczas diety? W 2015 roku na wydziale socjologii uniwersytetu w Cambridge wykonano eksperyment z którego wynika, że jedną z przekąsek, których najbardziej brakuje nam podczas diety są ciasta. Dziś pokażę Ci jak zmodyfikować każdy przepis, by domowe ciasto było nie tylko smaczne, lecz również FIT :)

To, że kupne wypieki nie są dobre dla naszej sylwetki nie podlega dyskusji. Domowe ciasta działają na nasze ciało podobnie – sprawiają, że pod skórą pojawia się tkanka tłuszczowa, której z czasem gromadzi się coraz więcej. Słodkie wypieki tuczą – to wiemy wszyscy. Niestety zrezygnowanie z nich nie jest takie proste, jak mogło by się wydawać.

Jak oprzeć się kawałkowi pysznego ciasta, które leży przed nami na stole? Odpowiedź jest prosta: wcale nie musisz się mu opierać :) Wystarczy lekko zmodyfikować przepis i przygotować ciasto w wersji FIT (które jest tak samo smaczne, jednak dużo zdrowsze i pozbawione tuczących składników!). A więc do rzeczy – co dodać do ciasta, by stało się FIT?

Krok #1: Zamień tuczące składniki na ich zdrowsze odpowiedniki

  • Zamień biały cukier na stewie, ksylitol bądź inny słodzik.
    Cukier jest jednym z największych wrogów szczupłej sylwetki – i to bez względu na to czy jest biały, czy brązowy. By uniknąć odkładania się tkanki tłuszczowej należy przestać pić słodzone napoje oraz produkty zawierające cukier – w tym również ciasta. Jednak ciasto bez cukru nie smakuje już tak dobrze, dlatego trzeba go czymś zastąpić. Zdrowszym (i z pewnością dużo lepszym dla naszej sylwetki) dodatkiem nadającym słodki smak naszym wypiekom są słodziki na bazie stewii lub ksylitolu. Pamiętaj, że słodziki są często słodsze od cukru, dlatego dodawaj ich mniej (stosunek słodkości słodziku do zwykłego cukru podany jest zwykle na opakowaniu).
  • Zamień mąkę pszenna na mąkę pełnoziarnistą, bądź bezglutenową (np. owsianą)
    Jeśli zamiast dwóch szklanek zwykłej mąki dodasz jedną szklankę mąki pszennej i jedną mąki owsianej, nie zauważysz różnicy w smaku. Jednak zmniejszenie zawartości mąki pszennej (pozbawionej większości wartości odżywczych) o połowę na korzyść np. mąki owsianej bogatej w składniki odżywcze z pewnością wyjdzie Ci na dobre. Pamiętaj o tym podczas przygotowywania domowych wypieków :)
  • Zamień margarynę na olej kokosowy
    Zarówno margaryna, jak i olej kokosowy zawierają głównie tłuszcze, przez co są bardzo kaloryczne. Jenak ciasto bez dodatku tłuszczu staje się suche i mało smaczne – dlatego nie należy zupełnie z niego rezygnować. Jeśli przepis każe Ci dodać do ciasta 100 gram tłuszczu, dodaj 75 (odejmij 1/4). Nie używaj też niezdrowej margaryny, zamiast niej wybierz zdrowy tłuszcz (np olej kokosowy) który w niedużych ilościach dostarcza niezbędnych składników odżywczych i pomaga w walce z nadwagą :) Wybierając olej kokosowy zwróć uwagę na to, by był tłoczony na zimno i nierafinowany (tylko taki dobrze wpływa na naszą sylwetkę). Niestety oleje kokosowe dostępne w marketach zwykle nie spełniają tych założeń. Zdrowy olej kokosowy z łatwością zamówisz jednak w internecie >>.
  • Zamień dżem na owoce
    Dlaczego dżem jest zły? Ponieważ zawiera ogromne ilości cukru, który (jak już wspomniałam w punkcie pierwszym) jest jednym z głównych powodów odkładania się tkanki tłuszczowej w naszym ciele. Zamiast dżemu użyj świeżych owoców, które nadadzą Twoim wypiekom odpowiedniego smaku bez efektów ubocznych.\
  • Zamień śmietanę na jogurt naturalny
    Częstym dodatkiem do ciast jest śmietana – bardzo tłusta, a więc niezbyt korzystna dla nas. Zamiast śmietany dodaj do swojego ciasta jogurt naturalny, grecki, maślankę bądź kefir, a będzie ono dużo zdrowsze i dietetyczne. Pamiętaj jednak, by nie kupować jogurtów w 100% odtłuszczonych – lecz te zwykłe :)

Krok #2: Dodaj kilka zdrowych składników, takich jak:

  • Starte warzywa – na przykład buraki, cukinię czy marchew. Takie dodatki wzbogacą Twoje wypieki o cenne wartości odżywcze, nadadzą ciastu lepszą konsystencję, wilgotność, wspaniały kolor oraz pyszny smak :)
  • Orzechy – orzechy są doskonałym zamiennikiem kolorowych posypek. Do ciast czekoladowych idealnie pasują zielone pistacje, natomiast orzechy włoskie będą współgrały z każdym ciastem. Pamiętaj jednak by nie dodawać ich zbyt wiele, ponieważ mimo, że są zdrowe, zawierają też sporo kalorii.

Na dziś to koniec. Mam nadzieje, że mój dzisiejszy wpis pomoże Ci stworzyć prawdziwie dietetyczne arcydzieło kulinarne :) Pochwal się w komentarzu co wyczarowałaś! Podziel się wpisem ze znajomymi (udostępniając go) i polub nas na facebooku (by nie przegapić kolejnych wpisów). Cześć!

Komentarze

Share.

Comments are closed.