fbpx

Dlaczego jedni chudną łatwo, a inni trudno?

0

Pewnie zauważyliście, że niektórzy nie przejmują się tym, co jedzą i cieszą się szczupłą sylwetką. Inni natomiast nie mogą schudnąć, nawet gdy jedzą zdrowo i nisko kalorycznie. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego tak jest?

Starannie wybieramy produkty, z których komponujemy posiłki. Liczymy kalorie i nie przekraczamy swojego zapotrzebowania. Stosujemy się do zaleceń dietetyków i próbujemy różnych sztuczek… I nagle spotykamy kogoś, kto nie zwraca uwagi na to, co je. Opycha się słodyczami, zjada ogromną pizzę przed snem… A mimo to jest szczupły i nigdy nie miał problemów z otyłością. Można oszaleć.
Tylko dlaczego tak się dzieje? Grube kości? Geny do tycia? A może to, co wiemy o odchudzaniu to głupoty? Jeśli od zawsze zmagasz się z nadmiarowymi kilogramami, a odchudzanie (mimo prób) wciąż Ci nie wychodzi, ten artykuł kieruję do Ciebie. Przeczytaj go uważnie, wyciągnij wnioski i zacznij wprowadzać je w życie, a zapomnisz o swoim problemie raz na zawsze :)

Dlaczego niektórzy jedzą co chcą i są szczupli?

Każdy z nas posiada inny metabolizm. Niektórzy mają to szczęście, że urodzili się z szybkim metabolizmem i nie mają żadnych problemów z otyłością (co i ile by nie jedli, są szczupli). Inni posiadają wolną przemianę materii i mimo tego, że jedzą niewiele, są dość pulchni (a gdy jedzą więcej, bardzo szybko przybierają na wadze). Metabolizm zwalnia z wiekiem, można go także spowolnić stosując drastyczne głodówki (dlatego głodówka nie jest dobrym sposobem na odchudzanie). Jednak to, że nasz metabolizm jest wolny nie oznacza, że nie możemy nic z tym zrobić!

Po pierwsze: odpowiednia DIETA

Jeśli nasz metabolizm nie jest zbyt szybki, a chcemy pozbyć się kilku kilogramów, bardzo ważna jest odpowiednia dieta. Nasze zapotrzebowanie kaloryczne może być mniejsze niż osób o szybszym metabolizmie, dlatego trzeba pamiętać, by je dopasować.

Jak dopasować dietę do swojego metabolizmu?
Pierwsze, co należy zrobić to wejść na wagę i sprawdzić, jak wygląda nasza obecna waga (pamiętajcie by ważyć się rano, przed śniadaniem, po porannej toalecie). Następnie należy wyznaczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne i trzymać się go przez tydzień (do wyznaczenia zapotrzebowania kalorycznego i pilnowania zjadanych kalorii polecam Wam użyć aplikacji Dziennika kalorii). Po tygodniu wchodzimy na wagę i sprawdzamy, ile kilogramów udało nam się stracić. Jeśli nie straciliśmy nic (lub przytyliśmy), należy od dziennego zapotrzebowania odjąć trochę kalorii. Jeżeli schudliśmy zbyt dużo, musimy zwiększyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne (by odchudzanie było skuteczne, lecz nie spowalniało metabolizmu należy chudnąć od 0,5 do 1 kilograma tygodniowo).

Dowiedz się więcej o Dzienniku kalorii »

Co zrobić, jeśli nie umiemy ułożyć diety?
Jeśli dopasowanie diety do metabolizmu stanowi dla Was problem, możecie zamówić dietę personalną u naszego dietetyka. Dietetyk co tydzień sprawdzał będzie wasze postępy i wprowadzał niezbędne korekty w diecie tak, by udało się Wam wreszcie osiągnąć cel.

Dowiedz się więcej o naszej Diecie »

Po drugie: przyspieszenie metabolizmu

To, że nasza przemiana materii jest wolna nie oznacza, że nie możemy jej przyspieszyć. Istnieje wiele sztuczek, dzięki którym można podkręcić tempo metabolizmu (na przykład dodawanie do potraw produktów przyspieszających metabolizm). Bez wątpienia jednym z najlepszych sposobów (jeśli nie najlepszym) jest regularne bieganie.
Bieganie spala kalorie, dzięki czemu nasze zapotrzebowanie kaloryczne zwiększa się (możemy zjeść więcej i nadal chudnąć). Dodatkowo regularne bieganie zmusza organizm do szybszego trawienia, a z czasem nasz metabolizm staje się szybszy (i będzie szybszy nawet, gdy przestaniemy już biegać).

Jak biegać, by spalać najwięcej tłuszczu?
Po pierwsze, by bieganie spalało tłuszcz trzeba biegać przynajmniej 30-40 minut. Przez pierwsze 20-30 minut organizm pozyskuje 80% energii z glikogenu mięśniowego i tylko 20% z tłuszczu. Dopiero po 20-30 minutach zapas glikogenu zaczyna się kończyć, wtedy 80% energii pochodzi z tłuszczu i 20% z glikogenu.

Po drugie, bardzo ważne jest tempo naszego biegu (od niego zależy czy bieg będzie miał na celu spalanie tłuszczu, budowę wytrzymałości, czy regenerację). By szybko i skutecznie spalać tłuszcz należy biegać tempem 60-70% tętna maksymalnego, czyli z niezbyt dużą intensywnością. Można pilnować tępa „na oko” (biegnąc powinniśmy być w stanie normalnie mówić), lub za pomocą pulsometru (biegając z pulsometrem spalamy najwięcej tłuszczu. Ludzie biegający z pulsometrem spalają średnio 2x więcej tłuszczu, niż biegający bez niego).

Sprawdź ceny pulsometrów »

8c4725a104d11bc58d90bf20d68f661445931fa5

 

Mam nadzieję, że dzięki dzisiejszemu wpisowi wielu z Was w końcu pozbędzie się zbędnych kilogramów. Jeśli uważacie dzisiejszy wpis za wartościowy, koniecznie udostępnijcie go swoim znajomym. Nie zapomnijcie też polubić nas na facebooku, by nie przegapić kolejnych wpisów! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.