Dlaczego cukier jest tak tuczący?

0

Z każdej strony słychać, że cukier jest tuczący i należy go unikać. Lecz dlaczego mamy unikać akurat cukru, skoro w naszym menu są produkty o wiele bardziej kaloryczne? Dziś pokażę Wam co kryje w sobie cukier. Jak myślicie, czy rzeczywiście jest tak tuczący?

Łyżeczka cukru (6 gram) zawiera 24 kalorie. Dla porównania, łyżeczka oliwy zawiera 55 kalorii, a 6 gram orzechów 40 kalorii. Co sprawia, że spożywanie cukru uznawane jest za jedną z przyczyn otyłości, skoro nie jest on aż tak kaloryczny? Czy ograniczając jego spożycie do kilku łyżeczek dziennie można chudnąć, lub utrzymać szczupłą sylwetkę?

Cukier jest wszędzie

Nie myślcie, że cukier który dodajecie do herbaty, lub ten zawarty w słodyczach to jedyny cukier, który spożywacie. Do większości produktów, które jemy na co dzień dodawane są ogromne ilości cukru. Można go znaleźć między innymi w jogurtach, sokach i napojach, płatkach śniadaniowych, musli (nawet w tych oznaczonych jako „fit”), dżemach i wielu innych produktach. Będąc na zakupach warto rzucić okiem na etykietę produktu, który mamy zamiar kupić i sprawdzić, ile cukru zawiera.

Jedząc cukier nie schudniesz

Jak już pewnie wiecie, by tracić na wadze niezbędne jest zachowanie deficytu kalorycznego (czyli zmuszenie organizmu do pozyskiwania części energii z zapasów tłuszczu). Niestety, nawet gdy zmieścicie cukier w swoim limicie kalorycznym, nie uchronicie się przed jego tuczącymi właściwościami. By zrozumieć dlaczego cukier jest tuczący, warto przyjrzeć się procesowi trawienia cukrów.

Węglowodany to składniki odżywcze, z których pozyskujemy energię. Podczas trawienia zamieniają się one w glukozę która jest wchłaniana do krwi, a następnie przenika do mięśni, wątroby i innych narządów, zasilając je w energię. W zależności od źródła z których je pozyskamy, węglowodany wchłaniają się w różnym tempie. Najcenniejsze są węglowodany złożone, które wchłaniają się powoli, równomiernie zwiększając poziom glukozy we krwi i dając nam energię na długi czas. Najmniej pożądanym źródłem energii są węglowodany proste (czyli cukier), które natychmiast po zjedzeniu wchłaniane są do krwi i gwałtownie podnoszą poziom glukozy. Organizm nie mogąc pozwolić na tak wysoki poziom glukozy uwalnia hormony, które zamieniają jej nadmiar w zapas energetyczny (popularnie zwany tłuszczem).

W skrócie, jedząc cukier dostajemy nagły, potężny zastrzyk energii którego nasz organizm nie jest w stanie wykorzystać, a więc od razu odkłada go w formie tłuszczu „na później”.

Zdrowe zamienniki tuczą tak samo

Zamienniki cukru – takie jak cukier trzcinowy i miód – uznawane są za zdrowsze, ponieważ zawierają więcej cennych składników odżywczych (żelazo, magnez, potas, wapń, …), a jednocześnie posiadają mniej kalorii od białego cukru. Nie oznacza to jednak, że są mniej tuczące. Wiecie już, że to nie kalorie są przyczyną tuczących właściwości cukru, lecz tempo wchłaniania do krwi. Okazuje się, że większość mniej kalorycznych zamienników cukru wchłania się równie szybko, a czasem nawet szybciej od zwykłego cukru. Oznacza to, że zamieniając biały cukier na cukier trzcinowy wcale nie staniemy się szczuplejsi.

Najlepszym zamiennikiem cukru jest stewia, czyli roślina o słodkim smaku, pochodząca z Paragwaju. Nie jest ona trawiona przez nasz organizm, co sprawia, że nie jest wchłaniana do krwi, nie podnosi poziomu glukozy i nie powoduje odkładania się tłuszczu. Ze stewii produkowany jest naturalny słodzik w formie tabletek, kryształków lub płynu (możecie zamówić go tutaj).

Co zrobić, by pozbyć się zgromadzonego już tłuszczu?

Oczywiście wyeliminowanie z menu produktów zawierających cukier nie sprawi, że pozbędziecie się zbędnych kilogramów. Z pewnością jednak pomoże Wam to w odchudzaniu i zapobiegnie bezsensownemu odkładaniu się kolejnych fałdek tłuszczu. A co zrobić, by pozbyć się tych, które już są? Podstawową rzeczą, od której należy zacząć odchudzanie jest wprowadzenie deficytu kalorycznego.

Deficyt kaloryczny sprawia, że organizm pozyskuje część energii z zapasów tłuszczu. Do jego wprowadzenia warto użyć aplikacji Dziennika kalorii. Wyznaczy ona ilość kalorii, którą możecie zjeść w ciągu dnia, na bieżąco policzy zjedzone kalorie i pokaże, ile jeszcze możecie dziś zjeść. Wypróbujcie ją już dziś i przekonajcie się, że odchudzanie wcale nie jest takie trudne!

Dowiedz się więcej o Dzienniku kalorii »

Jeśli powyższy wpis jest dla Was wartościowy, udostępnijcie go znajomym. Nie zapomnijcie też polubić nas na facebooku, by nie przegapić kolejnych wpisów! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.