fbpx

Co siedzi w słonych przekąskach? Wpływ soli na naszą sylwetkę.

0

Często sięgasz po słone przekąski? Zastanawiasz się jaki mają wpływ na twoje zdrowie i twoją sylwetkę? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się co tak naprawdę siedzi w słonych przekąskach!

Jaka jest wartość odżywcza słonych przekąsek?
Do słonych przekąsek zalicza się m.in. chipsy, paluszki, krakersy, nachosy oraz prażynki. Ta grupa produktów spożywczych charakteryzuje się przede wszystkim wysoką zawartością tłuszczu (w tym nasyconych kwasów tłuszczowych), soli oraz kalorii. Poniżej w tabeli przedstawiono informacje o wartości odżywczej jednych z chipsów dostępnych na rynku.

Chipsy ziemniaczane o smaku zielonej cebulki (100g produktu)
Wartość energetyczna 525kcal
Tłuszcz 32g
– w tym nasycone kwasy tłuszczowe 11g
Węglowodany 52g
– w tym cukry 3g
Błonnik 4,5g
Białko 6g
Sól 1,7g

Według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) spożycie soli należy ograniczyć do 5 g na dobę (tj. do 2 g sodu). Z powyższej tabeli wynika, że zjedzenie 100 g chipsów dostarcza 1,7 g soli (0,68 g sodu), co stanowi aż 34% zalecanego dziennego spożycia! Warto podkreślić, że wiele produktów zawiera znaczne ilości soli, która jest dodawana w trakcie procesu technologicznego jako konserwant lub jako substancja poprawiająca smak. Zatem bardzo trudno jest ograniczyć spożycie soli do zalecanej normy, zwłaszcza gdy wybiera się żywność wysoko przetworzoną. Z badań statystycznych wynika, że przeciętny Europejczyk spożywa ok. 10-15 g soli na dobę!

Dlaczego warto unikać słonych przekąsek?
Sód, podobnie jak inne składniki mineralne, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Natomiast długotrwałe spożywanie sodu w nadmiarze, zwłaszcza pod postacią soli kuchennej, przyczynia się do podwyższenia ciśnienia tętniczego krwi. Zwiększona ilość sodu w organizmie powoduje zwiększenie wody, a następnie wzrost objętości krwi krążącej i w konsekwencji wzrost ciśnienia tętniczego. Należy zaznaczyć, że nadciśnienie tętnicze jest poważną chorobą przewlekłą, której terapia obejmuje leczenie farmakologiczne, ale także zmianę stylu życia, w tym stosowanie odpowiedniej diety. Dla osób z nadciśnieniem tętniczym szczególnie zaleca się dietę DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension), która jest oparta na spożywaniu chudego mięsa, ryb, niskotłuszczowych produktów mlecznych, pełnoziarnistych produktów zbożowych, orzechów oraz warzyw i owoców.

Nadmierne spożywanie soli kuchennej przyczynia się również do wystąpienia innych chorób układu sercowo- naczyniowego, przede wszystkim udarów mózgu, które są jedną z konsekwencji nieleczonego lub leczonego niewłaściwie nadciśnienia tętniczego.

Dlaczego słone przekąski niekorzystnie wpływają na naszą sylwetkę?
Słone przekąski są produktami wysokoenergetycznymi. W 100g takiego produktu zazwyczaj jest około 400-550 kcal. Z uwagi na to, że słone przekąski zawierają dużą ilość soli, po ich zjedzeniu sięgasz po napoje (zwykle te słodzone, które są dodatkowym źródłem kalorii). Poza tym słone przekąski zawierają znaczną ilość tłuszczu, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych, które przyczyniają się do wystąpienia nadwagi, a następnie otyłości. Jeżeli chcesz od czasu do czasu zjeść coś niezdrowego, lecz mimo to mieć pod kontrolą swoją sylwetkę załóż swój Dziennik kalorii >>. Wprowadzając do dziennika niezdrową przekąskę aplikacja podpowie Ci co zrobić, by uniknąć pojawienia się niechcianych fałdek tłuszczu na Twoim ciele.

Czym zastąpić słone przekąski?
Zacznij od zmiany diety! Jeżeli rozpoczniesz stosowanie racjonalnej, prawidłowo zbilansowanej diety zauważysz, że ochota na słone przekąski minie lub będzie zdecydowanie mniejsza. W przypadku, gdy nie możesz całkowicie zrezygnować z tego typu przekąsek, staraj się czytać etykiety i wybierać te produkty, które mają mniej kalorii, nasyconych kwasów tłuszczowych i soli. Do kontroli zjadanych kalorii, oraz ilości zawartych w nich tłuszczu i soli możesz wykorzystać Dziennik kalorii >>, czyli aplikację dietetyczną która podpowie Ci co jeść, by dbać o sylwetkę i skutecznie gubić kilogramy.

Wypróbuj Dziennik kalorii »

Udostępnij artykuł znajomym i polub nas na facebooku
Nadwaga spowodowana złymi przyzwyczajeniami żywieniowymi jest czymś, z czym ciężko wygrać, dlatego musimy się nawzajem wspierać. Udostępnij dzisiejszy artykuł swoim znajomym na facebooku. Jeśli choć jedna osoba przekona się do zmiany sposobu żywienia, będziemy bardzo szczęśliwi. Nie zapomnij też polubić naszej strony, by nie przegapić kolejnych wpisów! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.