fbpx

Co tak naprawdę nas tuczy?

0

Wielu z nas odżywia się lekko i zdrowo, a mimo to wciąż nie może schudnąć. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego? Co nas tuczy? Dziś chcę Wam pokazać, jak rozwiązać ten problem. Zapraszam :)

Odchudzanie nie jest proste. Często wydaje się nam, że wszystko robimy tak jak należy, a mimo to wciąż nie widzimy efektów, których się spodziewaliśmy. Oczywiście, proces odchudzania nie powinien przebiegać zbyt szybko (najefektywniej chudnie się w tempie 0,5-1 kg tygodniowo). Jednak jeśli po pierwszym tygodniu (lub dwóch) waga wciąż stoi w miejscu, warto zastanowić się nad wprowadzeniem zmian. Tylko co zmienić, skoro wszystko wydaje się być w porządku?

Co sprawia, że nie możemy schudnąć?

Dla jednego przyczyną problemów z odchudzaniem może być jedzenie zbyt dużej ilości orzechów (które są zdrowe, lecz również bardzo kaloryczne). Dla drugiego mogą to być nieregularne posiłki (które same w sobie nie są niczym złym, lecz jedząc w ten sposób odczuwamy większe łaknienie, przez co później jemy zbyt dużo). Ktoś inny może mieć w nawyku picie soków (nawet te prawdziwe, owocowe zawierają sporo kalorii).

Mógłbym podać tu listę rzeczy, które powodują tycie i nie pozwalają chudnąć. Niestety, dla każdego lista ta wyglądałaby inaczej. Okazuje się, że najczęstszą przyczyną nadwagi i problemów z odchudzaniem są przyzwyczajenia, które (naszym zdaniem) nie mają żadnego wpływu na wagę i tłuszcz, który się odkłada. Tylko jak je wykryć, skoro u każdego z nas przybierają inną postać, a dodatkowo wydaje się nam, że wcale nie są złe?

Jak wykryć to, co nas tuczy?

Sam przez długi czas nie wiedziałem, że codziennie dostarczam sobie sporą dawkę zupełnie niepotrzebnych kalorii. Tak naprawdę jedynym sposobem na wykrycie tych „złych” przyzwyczajeń jest przeanalizowanie wszystkiego, co zjadamy i wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Jak to zrobić? Już tłumaczę :)

Krok #1: Przez cały tydzień spisuj wszystko co jesz (i pijesz).

Przez cały tydzień spisuj to co jesz i pijesz. Pamiętaj by zanotować wagę, oraz ilość kalorii (pomocne będą także białka, węglowodany i tłuszcze, jednak najważniejsza jest gramatura i zawartość kalorii).

Do zliczania kalorii polecam użyć aplikacji Dziennika kalorii (sam jej używam, pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu). Nawet po zlokalizowaniu źródła problemu warto pilnować zjadanych kalorii za pomocą aplikacji Dziennika. Jest to bardzo wygodne i daje pewność, że odchudzanie jest skuteczne. Kliknij, by wypróbować Dziennik kalorii.

kalk4

Krok #2: Sprawdź, czy nie przekraczasz dziennego zapotrzebowania kalorycznego.

Jeśli zdecydowałaś się na korzystanie z aplikacji Dziennika kalorii: zaloguj się, wybierz „chcę schudnąć”, a następnie podaj swoją obecną wagę, wzrost, płeć i wagę, którą chcesz osiągnąć. Dziennik automatycznie wyznaczy Ci ilość kalorii, którą musisz zjadać, by osiągnąć wymarzoną wagę.

kalk1

Jeśli jednak wolisz zrobić to samemu, wylicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne i odejmij od niego około 300 kcal. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, dowiesz się tego w tym wpisie.

kalk2

Mając wyznaczone zapotrzebowanie kaloryczne sprawdź, w których dniach je przekraczałaś, a w których nie. Następnie sprawdź co jadłaś. Mając przed sobą listę tego co zjadłaś wraz z ilością kalorii, z pewnością od razu rzuci Ci się w oczy to, czego lepiej unikać, by zmieścić się w swoim zapotrzebowaniu.

kalk3

Krok #3: Zamień najbardziej kaloryczne produkty na te mniej kaloryczne.

Jeśli wiesz, kiedy przekroczyłaś swoje zapotrzebowanie i wiesz, które posiłki były zbyt kaloryczne, warto wyrzucić je ze swojego menu i zamienić na coś, co pozwoli się najeść, lecz nie będzie zawierało tylu kalorii. Kilka niskokalorycznych propozycji znajdziesz w poniższych wpisach:

Taka analiza swojego jadłospisu daje ciekawy obraz tego, co nas tuczy na co dzień i pozwala nauczyć się jeść w taki sposób, by chudnąć nie chodząc głodnym. Zachęcam Was do zrobienia takiej analizy i rozpoczęcia odżywiania się w zdrowym, lekkim i szczupłym stylu :)

       

      Co da Ci Dziennik kalorii?

» wyznaczy Twoje zapotrzebowanie kaloryczne
» zliczy wszystkie kalorie i makroskładniki, które zjesz
» wskaże czego jesz za dużo oraz czego warto jeść więcej, by osiągnąć zamierzony cel

Wypróbuj Dziennik kalorii »

Nie zapomnijcie polubić nas na facebooku, by nie przegapić najnowszych wpisów! :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.