fbpx

Co jeść na diecie? Lista dietetycznych zakupów

0

Będąc na diecie często nie wiemy, co mamy kupować i z czego komponować posiłki. Nie wiecie co jeść na diecie? Z pewnością pomoże Wam dietetyczna lista zakupów, którą prezentuję poniżej :)

Nieprawdą jest, że dieta to jedzenie samych warzyw (znam osoby, które wliczają do diety słodycze i udaje im się schudnąć). Klucz do sukcesu tkwi w kaloriach, oraz proporcjach białek, węglowodanów i tłuszczy. Pierwsze, co należy zrobić rozpoczynając dietę to obliczenie zapotrzebowania kalorycznego i wprowadzenie deficytu (jeśli nie wiesz jak to zrobić, sprawdź ten wpis). Później wystarczy już tylko trzymać się wcześniej wyliczonych wartości.

Niestety, po rozpoczęciu diety w głowach wciąż mamy zakodowane stare przyzwyczajenia żywieniowe. Kupujemy te same (często tuczące) produkty i ciężko nam dostosować się do nowych zasad (np jeśli jedliśmy dużo tłustych rzeczy, będąc na diecie ciężko je ograniczyć, bo wszystko co mamy w lodówce jest pełne tłuszczu).

Sam doświadczyłem tego, gdy przeszedłem na dietę odchudzającą. Będąc na zakupach do koszyka automatycznie wkładałem to, co zawsze, a zmianę nawyków żywieniowych dodatkowo utrudniali inni domownicy. Jednym słowem, w lodówce roiło się od tłustych produktów, a ja w połowie dnia miałem już wykorzystany dzienny limit na tłuszcz (ci z Was, którzy używają aplikacji Dziennika kalorii pewnie znają tę sytuację, gdy pod koniec dnia brakuje białka, węglowodanów lub tłuszczy i trzeba skomponować ostatni posiłek tak, by wszystko się zgadzało :).

dziennik kalorii

Wypróbuj Dziennik kalorii »

By ułatwić Wam (i samemu sobie) robienie dietetycznych zakupów i utrzymywanie diety, postanowiłem zrobić listę produktów, po które warto sięgać będąc na diecie. Dodatkowo podzieliłem je na produkty białkowe, węglowodanowe, oraz tłuszczowe (dla tych, którzy oprócz kalorii dbają także o proporcje makroskładników). Pamiętajcie, że bez odpowiednich proporcji białek, węglowodanów i tłuszczy nie da się zbudować szczupłej i zgrabnej sylwetki (same kalorie nie wystarczą!).

Co jeść na diecie? Lista dietetycznych zakupów:

→ produkt białkowy→ produkt węglowodanowy→ produkt tłuszczowy

Podstawowe produkty dietetyczne:

chudy twaróg
serek wiejski (może być lekki)
jogurt naturalny (nigdy 0%)
chude wędliny (warto unikać wędlin wieprzowych, które są tłuste)
filet z kurczaka, indyka, dorsza
łosoś wędzony,  tuńczyk w puszcze, makrela
płatki owsiane
chleb orkiszowy / gryczany / razowy
warzywa świeże  i mrożone
cytrusy,  owoce leśne,  jabłka
produkty sojowe, orzechy,  migdały,  wiórki kokosowe, pestki słonecznika/dyni itp.
oliwa z oliwek,  olej kokosowy
ryż  (najlepiej brązowy)
kasza
szpinak
grzyby
przyprawy (szczególnie ostre!)
jaja

Dozwolone produkty, których nie należy nadużywać:

banany
winogrona
ziemniaki
czerwone mięso
ser feta
gorzka czekolada
sól
makaron pszenny

Produkty, których podczas diety lepiej unikać:

× gotowe musli czy inne płatki
× chrupkie pieczywo
× jogurty owocowe
× margaryny roślinne
× sery żółte, topione i typu Almette
× gotowe sosy i przyprawy
× zupki chińskie
× przekąski słone
× słodycze
× bułki  słodkie, pączki
× „wędliny”  o nieznanym składzie
× pasztet
× piwo i mocne alkohole
× soki i napoje gazowane

Mam nadzieję, że za sprawą dzisiejszego wpisu zakupy dietetyczne staną się dla Was prostsze, a pytanie „co jeść na diecie” nie będzie już waszym problemem. Warto dbać o to, by zawsze mieć w lodówce przynajmniej jeden produkt białkowy, węglowodanowy i tłuszczowy, by zawsze być w stanie przygotować niezbędny posiłek :)

Nie zapomnijcie polubić nas na facebooku, by nie przegapić kolejnych wpisów :)

Komentarze

Share.

Comments are closed.